Voeding voor de Herfst en Winter - Vata-tijd


 
 
Als vuistregel geldt; eet en drink zoveel mogelijk alles warm.

Drink in plaats van koud water, warm water of theewater zonder thee. Probeer als het mogelijk is zelfs fruit licht te verwarmen. Je mag in deze tijd van het jaar wat meer oliŽn en vetten gebruiken, zoals olijfolie, sesamolie en ghee. Het is niet waar dat je van vetten dik zou worden. Vitamine D is in vet oplosbaar en bij vetarm eten kan er in de koude maanden met minder zon, een vitamine D-tekort ontstaan. Bovendien bestaan je hersenen voor het grootste gedeelte uit vet en hou je ze gezond door bijvoorbeeld vette vis, olijfolie en noten te eten.

Ontbijt

Wat dacht je van warme havermoutpap, met warme stukjes appel/vijg, kaneel en honing? Een tosti met bruin brood en kaas is ook lekker warm.

Lunch

Bijvoorbeeld warme soep: snert, groentesoep (b.v. courgette met venkel), linzensoep, rodebietensoep, pompoensoep met verwarmende kruiden.

Avondeten

Echte comfort food voor in de winter vind ik pasta, met tomatensaus, tonijn, olijfolie en Italiaanse tuinkruiden. Of een ratatouille met courgette, aubergine en tomaat. Onze Hollandse hutspot het liefst met zoete-aardappel, of een heerlijke Indiase verwarmende curry (met kurkuma, korianderzaad, komijnzaad, fenegriekzaad en knoflook) met rijst en kip.

Je zou denken dat onze oer-Hollandse stamppotten ook goed zouden zijn. Het is natuurlijk echte winterkost, maar volgens de Ayurveda zijn niet alle stamppotten geschikt bij een verhoogde vata omdat koolsoorten vata verhogend zijn. Dus hutspot kan wel en boerenkool stamppot liever niet. Het goede nieuws? Als het kapha-tijd is (dat start eind maart) kun je wel weer kolen eten en ze zijn goed houdbaar in de winter.

Je mag het avondeten en de lunch ook omdraaien, met andere woorden dat je de grootste maaltijd tijdens de lunch eet. Je spijsverteringsvuur is dan op zijn sterkst. En 's avonds kun je dan een kleinere portie van dezelfde lunchmaaltijd eten als je dat wilt.

Aanbevolen

  • groenten: courgette, aubergine, tomaat, bieten, aardappelen, zoete aardappelen, avocado's, pompoen, wortelen, gekookte uien en rabarber (geen kolen)
  • fruit: mango, meloen, zoete druif, abrikoos, kiwi, citroen, bosbes, perzik, nectarine, ananas, pruim, vijg, dadel en kokosnoot
  • granen: tarwe, rijst, haver
  • peulvruchten: alle (behalve mungdaal zonder vlies)
  • vlees/vis: alles (behalve koe, lam en varken)
  • vetten: mosterd-, olijf-, sesam-, soja-, maiskiem-, lijnzaad-, amandelolie en ghee
  • zuivel: alle
  • kruiden: gember, komijn, kaneel,† kerrie, knoflook, venkel, geelwortel, asafoetida, kruidnagel, koriander
  • smaakstoffen: zuur, zout, zoet (geen geraffineerde suikers en zoetstoffen)